zondag 22 januari 2017

Hoe stress je vriend kan worden



ZIE STRESS ALS HULPMIDDEL:
In plaats van stress te zien als iets negatiefs kan je stress ook als hulpmiddel te zien. Het racende hart bereidt je voor op actie. Als je sneller ademt, geen probleem. Er gaat meer zuurstof naar je brein.
Bij een typische stressreactie, gaat je hartslag omhoog en je bloedvaten trekken samen.
In een studie, als deelnemers hun stressreactie als ondersteunend beschouwden, bleven hun bloedvaten ontspannen. Hun hartslag verhoogde nog steeds, maar met een gezonder cardiovasculair profiel. Het lijkt op wat gebeurt in momenten van VREUGDE en MOED.
Stress maakt je zelfs sociaal!
Om deze kant van stress te begrijpen, is het belangrijk om meer te weten over het hormoon oxytocine. Het kreeg al heel veel aandacht. Het heeft zelfs een schattige bijnaam: het knuffelhormoon, omdat het vrijkomt als je iemand knuffelt. Dat is maar een klein aandeel van wat oxytocine doet. Oxytocine is een neurohormoon. Het stelt de sociale instincten van je brein bij. Het bereidt je voor om dingen te doen die relaties versterken.
Oxytocine is ook een stresshormoon! De hypofyse verspreidt dit als deel van de stressreactie. Zijn aandeel in de stressreactie is even groot als de adrenaline die je hart doet racen. Als oxytocine afgegeven wordt in de stressreactie motiveert het jou om steun te zoeken. Je biologische stressreactie zet je aan om iemand te vertellen hoe je je voelt in plaats van het op te kroppen. Je stressreactie wil zeker zijn dat je het opmerkt als iemand anders worstelt zodat je elkaar kan steunen. Als het leven moeilijk is, wil je stressreactie je omringen met mensen die je graag zien.
Oxytocine heeft niet alleen invloed op je brein maar ook op je lichaam. Een van de belangrijkste rollen van oxytocine is je cardiovasculaire systeem te beschermen tegen de effecten van stress. Het is een natuurlijk ontstekingsremmer. Het helpt je bloedvaten ontspannen te blijven tijdens de stress. Maar mijn favoriete effect op het lichaam is op je hart. Je hart heeft receptoren voor dit hormoon en oxytocine helpt je hartcellen te regenereren en te genezen van stressgerelateerde schade. Dit stresshormoon versterkt je hart en het geweldige is dat al die fysieke voordelen van oxytocine worden versterkt door sociaal contact en sociale steun.
Meer over stress? TED: 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen